Poniżej znajdą Państwo listę nowoczesnych narzędzi z podziałem na kluczowe obszary:


NARZĘDZIA DO TWORZENIA I EDYCJI TREŚCI

 

NARZĘDZIA DLA ZESPOŁÓW

 

PLATFORMY I NARZĘDZIA EDUKACYJNE

Storytelling:  Twine
Tworzenie materiałów edukacyjnych:  EdPuzzle, Nearpod, Wordwall, Whiteboard.chat, Pear Deck, Chalk,Classtime, Classroom screen, Book Creator, HyperDocs, Deck.Toys, Baamboozle, GeoGebra, Flippity, Live Worksheets,
Gry i testy:  Quizizz, Quizlet, Testmoz, iglooo, Flubaroo
Platformy do nauki języków obcych:  Duolingo, Drops

 

Źródło: https://www.toptools4learning.com/top-tools-by-category/

  • Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
    Repozytorium Centrum Otwartej Nauki jest adresowane do całego polskiego środowiska naukowego. W repozytorium są udostępniane różnego rodzaju materiały naukowe, takie jak artykuły, książki, materiały konferencyjne, raporty czy rozprawy doktorskie. Dostęp do wszystkich materiałów zgromadzonych w repozytorium jest otwarty.
  • Biblioteka Nauki
    Serwis, w którym we współpracy z bazami bibliograficznymi udostępniane są polskie czasopisma naukowe.
  • Otwórz książkę
    Cyfrowa kolekcja książek naukowych polskich uczonych reprezentujących różne dziedziny wiedz
  • Otwarte zasoby
    Katalog otwartych zasobów od grafik i zasobów dziedzictwa narodowego po scenariusze lekcji, e-podręczniki.
  • Coursera
    Portal, gdzie można znaleźć różne bezpłatne kursy online, które zostały stworzone we współpracy z uczelniami na całym świecie (MOOC). Kursy przeważnie mają formę filmów lub prezentacji.
  • Courses.com (kursy z uczelni amerykańskich)
  • Katalog kursów dostępnych na platformie Navoica
  • OpenStax CNX
  • OpenStax CNX to dynamicznie rozwijający się cyfrowy ekosystem, serwis zawiera dziesiątki tysięcy modułów edukacyjnych zwanych stronami, które zgrupowane są w książki tworząc gotowe podręczniki z wielu różnych dziedzin, łatwo dostępne przez internet i w każdej chwili gotowe do pobrania na niemal dowolne urządzenie.
  • University of Southampton: Business, Accounting, Finance, Management & Marketing casestudies
  • Open Culture
    Ponad 1300 kursów online (MOOC) ze znanych uniwersytetów – Stanford, Yale, MIT, Harvard, Berkeley, Oxford w formie wykładów audio oraz wideo.
  • Ivy League MOOCs
    Bezpłatne kursy online z uniwersytetów Brown, Columbia, Cornell, Dartmouth, Harvard, Penn, Princeton i Yale.
  • MIT OpenCourseWare
    Wykłady, notatki, ćwiczenia, testy, wideo. Ponad 2000 kursów z dziedzin zarówno technologicznych jak i humanistycznych opracowanych przez pracowników MIT.
  • Merlot
    Program otwartych podręczników Uniwersytetu Stanowego Kalifornii zawiera kilkanaście tysięcy materiałów i kursów.
  • Platforma e-learningowa edX
    Platforma szkoleniowa z darmowymi kursami Uniwersytetu Harvarda. Oferuje kursy z różnych dziedzin: matematyka, fizyka, chemia, analiza danych, statystyka, literatura, prawo, zdrowie, bezpieczeństwo, handel, zarządzanie.
  • Introduction to Online and Blended Teaching
  • Data Science and Cognitive Computing Courses
  • The European Journal of Open, Distance and E-Learning (EURODL)


Podcasty

Kursy zakładane na platformie umożliwiają wykorzystanie przez prowadzących różnorodnych funkcjonalności w celu wspomagania prowadzenia zajęć, a w szczególności są bezpieczną formą udostępniania i dystrybuowania materiałów dydaktycznych (także multimedialnych).
Zachęcamy do zapoznania się z filmami przygotowanymi przez dra Przemysława Czajora:

Jakie możliwości oferuje platforma? – film poradnikowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak zapisać studentów na kurs na platformie? – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora w filmie, krok po kroku pokazano jak ustawić bądź sprawdzić ustawione hasło do kursu, uczynić kurs widocznym oraz znaleźć link do kursu, który z hasłem wysyłany jest studentom przez USOS.
Jeśli ktoś już prowadził dane zajęcia z wykorzystaniem Moodle, to w filmie „Import danych z kursów w poprzednich edycjach” youtu.be/EnlSi3PpZ1k wyjaśniono jak zaimportować dane kursu z poprzedniej edycji.
Z kolei z w filmie – Zmiana wyglądu kursu: https://youtu.be/RsQmIjqU1eQ pokazano jak uatrakcyjnić wygląd kursu* – dodatkowy materiał do pobrania w pdf
*Po otwarciu pliku w pdf proszę go zapisać jako plik tekstowy (save as text) i wkleić do kursu zawartość z pliku tekstowego
oraz z filmami przygotowanymi przez dra Marka Molendę z Komisji ds. Doskonalenia Dydaktyki UŁ:

Nauka w Moodle
Dziennik ocen w Moodle
Tworzenie testów w Moodle


Zaawansowane działania na platformie:

Jak przygotować testy na platformie? – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak przygotować egzamin na platformie, spełniający wymogi losowania pytań z większej bazy pytań, losowej kolejności pytań i losowej kolejności odpowiedzi do poszczególnych (wylosowanych) pytań – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak stworzyć kwestionariusz z oświadczeniem o samodzielnej pracy studenta zgodny z wymogami egzaminowania zdalnego – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora
Jak importować pytania z pliku tekstowego do bazy pytań na platformie – film instruktażowy autorstwa dra Przemysława Czajora

Centrum pracy zespołowej w usłudze Office 365. Zawiera zestaw narzędzi i usług służących współpracy zespołowej poprzez czat, spotkania i połączenia. Do Microsoft Teams dostęp mają wszyscy użytkownicy poczty uniwersyteckiej.

Instrukcja korzystania z Microsoft Teams
Zespoły i wideokonferencje w Microsoft Teams
Zbiorcze dodawanie maili studentów do zespołu w Microsoft Teams
Więcej o możliwościach Office 365
Microsoft Teams Support
MS Teams w kształceniu zdalnym i mieszanym – otwarte szkolenie online

Tła do pokoi w aplikacji MS Teams (do pobrania w .jpg):

Zachęcamy do zapoznania się z filmami przygotowanymi przez dra Przemysława Czajora:

  • Tworzenie zespołów w MS Teams – https://youtu.be/JxxitApp4ps w którym objaśniono jak tworzyć zespoły w MS Teams, dodawać uczestników itp., a także jak w ramach zespołu przekazywać informacje o spotkaniu (link do spotkania).
  • Tworzenie spotkań w MS Teams – https://youtu.be/o5CNrtbFmwM zaprezentowano w nim jak zakładać spotkania w MS Teams (również cykliczne, z pewnymi włączeniami np. na przerwę świąteczną) i jak przekazywać linki do spotkań studentom za pomocą USOSmail albo kursu w Moodle.
  • Tworzenie szybkich ankiet w MS Teams – https://www.youtube.com/watch?v=uyrgmUGQf1k&feature=youtu.be

Udostępnianie nagrań z zajęć, interpretacja Inspektora Ochrony Danych Osobowych w UŁ:
Wykładowca może udostępnić swój wykład oraz wizerunek (bez nagranego wizerunku studentów) swoim studentom. Obowiązek prowadzenia zajęć na odległość w UŁ wprowadziło zarządzenie nr 100 Rektora UŁ z 11 marca 2020 r.
Rozpowszechnianie wizerunku wykładowcy (zgodnie z przepisami art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych) nie wymaga jego zezwolenia na wykorzystanie wizerunku, w związku z tym, że w trakcie prowadzenia zajęć ze studentami pełni obowiązki zawodowe.
Studenci UŁ są zobowiązani do założenia poczty mailowej w domenie UŁ (zgodnie z obowiązującym w UŁ Regulaminem studiów), gdyż tylko takim mailem mogą oni posługiwać się w kontaktach z UŁ, w tym do udziału w zajęciach. To, że dane studentów w postaci logów tj. imion i nazwisk są widoczne w trakcie zajęć (w tym na nagraniu z zajęć) nie narusza przepisów o ochronie danych osobowych.

  • Nagranie filmu z narracją bezpośrednio w Power Point
    Instrukcja krok po kroku:

https://support.office.com/en-us/article/record-your-screen-in-powerpoint-0b4c3f65-534c-4cf1-9c59-402b6e9d79d0

Google Classroom pozwala tworzyć zadania i oceniać rozwiązania, udostępniać pliki i komunikować się z uczniami. Narzędzie jest darmowe dla szkół i uczelni.
Jak zalogować się w Google Classroom

W programie dostępne są wszelkie narzędzia chmurowe udostępniane przez Microsoft, a także oprogramowanie, które może być wykorzystane w trakcie zajęć dydaktycznych lub do działalności naukowej. Taki sam dostęp do programu otrzymali również wszyscy studenci UŁ.
Instrukcja korzystania z Azure dev Tools for Teaching